Készítette: Jávorszky Béla Szilárd
A Folkmagazin őszi különkiadásában az idén 30 éves Fonó "háza tájáról" olvashattok történeteket, interjúkat és különböző írásokat - ezekből válogatunk.
A Fonó 1995 októberi megnyitásakor ifj. Csoóri Sándor is fellépett a tanítványaival. Zenekarában már ott brácsázott az akkor tizenkét éves fia, Csoóri Sándor „Sündi”. Apa és fia mesél a Fonóról.
Ifj. Csoóri Sándor: 2015-ben a Népművészet és Közművelődés kategóriában a Fonó Budai Zeneház elnyerte a Prima Primissima díjat (jelölt volt még a Levente Péter–Döbrentey Ildikó közösségalkotó társak, illetve Ifj. Csoóri Sándor – szerk.). Lukács József „Lujó” tulajdonos korábban mesélte, hogy az intézmény megalapításában nagy szerepe volt a „Szeress egyet, s legyen szép” című szerzeményemnek, amely rákerült Sebestyén Márta 1987-es „Dúdoltam én” című nagylemezére. Egyszer ezt a zenét Lujó meghallotta valahol és akkor fogalmazódott meg benne a Fonó létrehozásának ötlete. Segített ez a szám. Mikor a Prima Primissima díjátadón Horváth Laci, a Fonó igazgatója bejelentette, hogy a Fonó megosztja velem a díjat, nem is tudtam a meghatódástól méltón reagálni erre a nemes gesztusra.
Csoóri Sándor „Sündi”: A Fonóban tartottuk a „Fehér és fekete” című kazetta bemutató koncertjét, tizenkét éves voltam, és a velem egykorú Soós Andris barátommal a Fonó melletti nagy szürke épület falára odafirkáltuk a saját tagünket (a tag amolyan graffitis kézjegy – a szerk.). A koncertre pedig megjelent két marcona biztonsági őr, a koncertet tisztességgel végignézvén, ránk muttatak, hogy mi vagyunk azok, akik… Mivel tizenéves népzenész palánták voltuk, kikerekedett szemmel néztek ránk - ez volt amúgy az első és egyben utolsó tagelésünk, ahogy illik tagadtunk, mire megmutatták a kamerafelvételt, de kiderült még csak nem is alkoholos filcet használtunk. Két kiskamasz ártalmatlan csínytette volt ez. Kiskorúak lévén kellett egy felnőtt, személyi igazolvánnyal -emlékszem az apám farmerjének farzsebében megöregedett régi barna személyit nem tudta a fénymásoló jól előhívni -végül Kelemen Laci vállalta a felelősséget. Akárhogy is ezek is az első élmények közé tartoznak.
Ifj. Csoóri Sándor: 1997 augusztusában határoztuk el öten, hogy együttest alakítunk. Hermann Mária kisbőgős, Márczi Anna kontrás és hegedűs, Soós Andris az akkor 12 éves zenei őstehetség, és mi ketten, apa és fia, a két Sanyi. A zenei világunk adott volt, mert mindannyian Béres János híres óbudai népzene iskolájában kezdtük, én tanárként, ők tanulókként. Csoóri Sándor Zenekaraként indultunk el. Kovács Gábor barátom javasolta, szinte erőltette, hogy a gyerekekkel vegyünk fel egy kazettát. Megtanultuk felvétel közben, hogy hogyan kell számítógépet kezelni, sokat nevettünk a hibáinkon, amatőrök voltunk a javából, de lelkesek. A „Fehér és fekete” című kazetta bemutatója után Lujó felajánlotta, hogy az amatőr házi felvétel mellett készítsünk a Fonó stúdiójában egy jó minőségű lemezt. Sürgető volt egy jó együttes nevet is kitalálni. Sok lehetséges név közül apám javaslatára lett a nevünk Ifjú Muzsikás és a lemezünk címe „Egy”.
Csoóri Sándor „Sündi”: Amilyen kalandosan indult a Fonóval való kapcsolatom, olyannyira szimpatikus bölcsővé vált később. A hazai zenekultúrában akkoriban erősen képviselte a népzenét, a jazzt és a világzenét. Emlékszem, amikor átkerült ide a Kassák karácsony, a Szabados György vezette MAKUZ zenekar, mennyi új zenei élményt adott nekem. Egy alkalommal, a zubogások, lombzúgások után, mi népzenét játszottunk az előtérben. Épp széki verbunkot, amikor váratlanul felbukkant Dresch Misi és elkezdett rá táncolni. Ez is remek visszaigazolás volt arra, a magas színvonalú jazz és a népzene mennyire szépen megférnek egymás mellett. Ezért is számított számomra sokáig kiemelt helynek a Fonó. Ekkoriban zajlott itt az Utolsó Óra gyűjtés. Gyermekkoromban nyarakat töltöttem Széken a Juhos-Soós családnál. Így Szamosújvár, Tóvidék, Ördöngösfüzes majd később a Kalotaszeg zenészeivel, aztán Dorák László „Hadar” révén felvidéki öreg muzsikusokkal is meghatározó élményeim lettek, de az Utolsó Óra Programmal viszont más tájak idős mestereit is hallhattuk élőben, akár tánc alá muzsikálni, akikről nem hallottunk, nem ismertük őket.
Ifj. Csoóri Sándor: Lujó az évtizedek során nagyon megismerte a magyar zenét. Nem a levegőbe beszél, van mögötte több száz órányi zenehallgatás és daltanulás is. Még bőgőzni is megtanult! Jó barátom lévén csináltam neki egy eredeti széki vonóról másolt bőgővonót, hogy egy „hagyományos” vonóval vonja a hagyományos zenét.
Csoóri Sándor „Sündi”: A kezdetihez képest, ma a piac igényeihez is formálódva, a Fonónak ma is erős a karaktere, létjogosultsága, egyénisége. Talán a tizennyolcadik születésnapját ünnepelte a ház, amikor Lujó leültette a Fonó ügyét fontosnak tartó fiatalokat, barátokat, pályatársakat, ahol Rosonczy-Kovács Misi fogalmazta meg végül: hogyha McDonald’s lehet mindenhol a világon, akkor miért ne lehetne Fonó is? Miért csak az amerikai kultúrát lehet az egész világon terjeszteni, miért ne lehetne a magyar jazzt, a magyar népzenét, a magyar világzenét is. Miért ne lehetne ez egy értéket hordozó franchise rendszer? És bár lettek különféle udvarok meg Fonók itt-ott, a franchise rendszer mégsem fejlődött tovább.
Ifj. Csoóri Sándor: Évek alatt sokat változott a ház a kezdetekhez képest. Itt a mostani fiatalság és lám, Bendegúz fiam a Kamasztáncházban bőgőzik a Sarjú Bandával.
Csoóri Sándor „Sündi”: Jómagam hiszek egy olyan rádióban Magyarországon, amely kétharmad részben magyar népzenét játszana, egyharmad részben pedig azt mutatná meg, ami ebből táplálkozik. Óriási szükség lenne rá. Mondhatják nekem, hogy az online tér és a mesterséges intelligencia a jövő, a rádió meg elavult médium, de ezt már a népzenére is mondták, mégis él és virul. szükség lenne egy ilyen rádióra. Próbáltam tenni érte, hogy legyen egy fővárosi Fonó Rádió. Annak ellenére, hogy sikerült Korábban Eredics Gáborral, a Dankó Rádió vezérigazgatójával, Kelemen Lászlóval (Hagyományok Háza) Horváth Lacival (Fonó), Liber Bandival (Hangvető) egy asztalnál megegyezni, még a miniszterelnök úrnak is írtam levelet, de más idők jöttek, és úgy érzem a rádió ötletének energiája már csak bennem pislákol. A rádió nem azért lehet pontos példa - mert jelen esetben édesapám és Halmos Béla is ott hallotta először „Icsán” bandáját (nevet), mert egy „átlagembernek” nem kötelessége, hogy utánamenjen a népzenének, viszont érdemes ismernie, melynek lehetőségét biztosítani lehetne. Nem kell a rádiót feltalálni, csak lehessen odatekerni egy dugóban egy ilyen tartalomra is. Örvendetes, hogy rengeteg online elérhető adatbázis van, jobb-rosszabb keresőmotorokkal, de tartalomkészítő legyen a talpán, aki meg akar találni egy dalt és le akarja tölteni azt magának. A mi nemzedékünk meg a fiatalabbak számára már ott van minden a világhálón, de kérdés, melyik úton induljanak el? Régen mégis egyértelműbb volt, hogy merre kell haladni: most meg a rengeteg lehetőség közül melyiket válasszam? A Fonó Rádió erre alkalmas lenne. A zene nem csupán szórakoztató műfaj.
Ifj. Csoóri Sándor: A Fonó Rádió létrehozásával még ismertebbé lehetne tenni a magyar zenei kultúrát, terjeszteni ezt az eszmeiséget, amit a Fonó felvállalt és képvisel.
Csoóri Sándor „Sündi”: Egykor, a mostani Fonó teraszon túli hangárban láttam életem első autentikus népzenei koncertjét. A Kodoba Márton és Béla vezette magyarpalatkai Banda muzsikált. Csak felmentek a színpadra, és nyomták azt, amit egyébként is szoktak. Kicsit feszengve, furcsa volt nekik, hogy az emberek nem táncolnak rá. Európában úgy vagyunk, hogy a legnagyobb tánczenéket is ülve hallgatjuk? Aztán ma meg az unokája pörgeti fel a „Házunk előtt jégverem” -mel az estét!
Ifj. Csoóri Sándor: Ezt a dalt, a „Házunk előtt jégverem” zenéjét 1973-ban a palatkai öreg zenészektől hallottam egy lakodalomban. Nagyon megtetszett és mi is próbáltuk a Muzsikással a pesti táncházakban játszani. Gondoltam, miért ne lehetne ezt a zenét elénekelni? Kerestem rá megfelelő szótagszámú szöveget. Így lett a zenéből népdal, mint a „Hidegen fújnak a szelek”, az „Én is voltam mikor voltam”, a „Nem úgy van most mint volt régen”, vagy az „Indulj el egy úton”… Két-három éve döbbentem rá, hogy voltaképpen „népdalszerző” is vagyok…(nevet)
Csoóri Sándor „Sündi”: A Jövő Fonójában ugyanúgy képzelem a népzenét, a jazzt, és a világzenét, mint a kezdeti minőségben. A magyar népzene, a magyar gondolkodás, a magyar világzene mindig is erősen képviselteti fogja magát.
Ifj. Csoóri Sándor: Egy embernek és egy nemzetnek is kell az identitásához a saját zene ismerete, szeretete. Önmagunk szeretete.
Csoóri Sándor „Sündi”: Sok szinten kötődőm a Fonóhoz. Több lemezen játszom, ami a Fonóhoz kötődik. Apám 60. névnapjára ide szerveztem örömkoncertet. Az Ötödik Évszak, a Buda Folk, a Dresch Vonós Quartett, Ifjú Muzsikás … Koncertek, próbák, táncházak. Sok emlék, sok hajnal. Remek fórum a Fonó. Ez a kultúra örökíthető, tanítható és tanulható.






