Készítette: Jávorszky Béla Szilárd
A Folkmagazin őszi különkiadásában az idén 30 éves Fonó "háza tájáról" olvashattok történeteket, interjúkat és különböző írásokat - ezekből válogatunk.
Amikor Lukács József – vagy ahogy mindenki ismeri, Lujó – 1995-ben megalapította a Fonó Budai Zeneházat, akkori cége, az orvoselektronikai profillal működő 77 Elektronika kifejezetten szárnyalt. Ő pedig úgy gondolta, hogy az ott keresett millióit ebbe a nonprofit intézménybe „fekteti be”. Merthogy akkoriban az állam fenntartóként épp kivonult a művelődési házakból, azok egyre jobban amortizálódtak, lepukkantak és ezzel együtt marginalizálódtak. Miközben – még Los Andinos rajongóként – rendszeresen járt a józsefvárosi klubba, meg a közgáz jazzklubba Dresch Mihályt hallgatni. Mindkét helyen meg lehetett fulladni, annyira nem volt se tér, se levegő. Zenekarával, a Los Gringos-szal meg rendszeresen járta az országot, és mindenhol azt látta, mennyire borzasztóak a körülmények. Sőt, egyre borzasztóbbak. Meg azt is, hogy ez a kultúra így meg fog halni. Közben a 77 Elektronika székházába tartva nap mint nap elment a Sztegova utcai málladozó épületegyüttes előtt. Idővel úgy gondolta, tökéletesen alkalmas hely lehetne ennek a kultúrának.
Az idén harmincéves Fonó Budai Zeneház mindmáig megőrizte eredeti küldetését: nagyobbrészt a magyar és határontúli népzenének és néptáncnak nyújt állandó bemutatkozási lehetőséget, kisebbrészt az (etno) jazz és a világzenei irányzatoknak.
– 2004-2005-ben a Fonó Budai Zeneház átélt egy komoly válságot, de azóta, úgy tűnik, működőképes. Mégha sok minden nem futotta ki magát, amit az induláskor a magad menedzser szemléletével beletettél.
– Hát igen, be kell látnom, egy ilyen intézmény mögé akármilyen gazdaságot teszek, nem tud önfenntartó lenni. Bár csendben megjegyzem, jó példának ott van a BMC, ahol persze erősebb a gasztronómiai rész, meg diverzifikált, de valószínűleg Gőz László is úgy képes önfenntartó lenni, hogy a filmzenéket, amiket fölvesz, meg azt a hatalmas előadótermet profibban hasznosítják, mint mi a stúdiót. Ami nekünk önmagában is veszteséget termelt. Tehát a BMC vagy az A38 Hajó – ahová az állami Petőfi Rádió és Televízió betelepedett – gazdasági példája azért ott lebeg a szemem előtt.
A Fonó viszont a gazdasági önfenntartást nem tudta megvalósítani, illetve van egy másik tévedésem, hogy egy polgárosodó országban szerintem magának a polgárságnak több felelőssége van a saját kultúrájának a megtartása, megvédése érdekében. Itt a tehetősebb vállalkozói rétegek nagyobb mértékű támogatására is lehet gondolni, de a polgárok önmagukban, a puszta jelenlétükkel is támogathatnák az általuk preferált kultúrát azzal, hogy elmennek és kifizetik a jegyet. A támogatásokat viszont mégiscsak az államtól kell beszedni, mert a polgárság azt gondolja, az állam dolga, hogy a kultúrát fenntartsa. Amikor meg az állam olyan kultúrát tart fenn, amilyet ő akar, akkor meg hőbörög. Szerintem ez ellentmondás, de a társadalom ezen nem lépett túl. És végül az, hogy a Fonónak nem megy annyira jól anyagilag, nem tud olyan produkciókat elhozni, amiket szeretne, az azért van, mert nem állt bele abba a vonalba, hogy az állam éppen mit akar. Ebből a szempontból remek partnerem Horváth László igazgató, még akkor is, ha a habitusa nálamnál darabosabb. Volt, hogy nekem kellett összebékéltetni őt valamelyik állami korifeussal. De a Fonó ma is létezik, és lehet, hogy nem tud kellően nagy ívű programokat megvalósítani, de sikerült függetlennek maradnia, ami önmagában nagy érdem.
Horváth László kétszer vezette a házat: egyszer rövid ideig még a hőskorban, másrészt az elmúlt tizensok évben. Mi változott benne?
Sokkal érettebb lett. Az első 15 év, mondjuk úgy, az útkeresésről szólt, sűrű igazgatóváltásokkal, és benne volt a pakliban, hogy ő is csak egy lesz a sok között. De azért 2009-ben újra bizalmat szavaztam neki, és lám, azóta alkalmas vonalat képvisel, egyenesben,
életben tartja a házat. Más kérdés, hogy anno úgy állapodtunk meg, hogy maximum 10 évig vezeti a házat, közben kineveli az utódját. Ez valahogy nem jött össze. Pedig regnálása elején hozott jelölteket, de ki ezért, ki azért, ki amazért nem vált be, egyikük kezébe sem lehetett volna odaadni a Fonót, úgyhogy Laci beleragadt ebbe a pozícióba. Ami számomra persze kockázatos, mert egyrészt mi lesz, ha egyszer megunja – különösen akkor, amikor gazdasági értelemben szorul a hurok – másrészt ő is öregszik, és önmagában szomorú látni, hogy az ifjúság mennyire nem tud érdemben bekapcsolódni. És most nem azokról az ifjú kollegákról beszélek, akik teszik a Fonóban a dolgukat, hanem azokról, akik a vállukra vennének egy ilyen méretű intézményt.
Pedig hát Ti is voltatok fiatalok.
A Fonót nyitó gárda átlagéletkora harminc alatt volt, a magam harmincnégy évével messze a legöregebbnek számítottam. De most valahogy nem látom az erőt vagy elszántságot az új generációban.
Ők mibe fektetik a pénzüket?
Nem tudom, nem tartom a kapcsolatot a fiatal vállalkozói réteggel. A Fonót, ugye, a mai napig támogatja a 77 Elektronika – a kedvemért –, meg a MOL (ami félig-meddig állami mecenatúra) látott bennünk fantáziát, és – kisebb összegekkel – szponzorált még az állami tulajdonú MFB Bank és a Garantiqa. Az összes többi állami pályázati pénz viszont – huszonpár éve ez velük a bajom – voltaképpen állandó ügyeskedésre késztetik a pályázókat. Hogy mit hová lehet elszámolni. Arra, hogy az intézményben legyen fűtés és világítás, hogy ki legyen takarítva, azaz a ház üzemeljen, arra nem lehet pénzt szerezni. Műsorokra, projektekre igen, de azzal projekt alapon kell elszámolni. De közben mitől működik a ház? Számomra érthetetlen, hogy miért nem lehet elfogadni a működési támogatást, hogy a ház a maga harminc éves tapasztalata alapján dönthessen arról, hogy milyen projektekre mennyit költ. Miközben, mondom, a legjobb az lenne, ha nem kellene az aktuális politikai erőkkel mindig csatákat vívni. Ha azok nem akarnák folyton beletenni a saját elképzeléseiket a kultúrafinanszírozási rendszerbe. És akkor mondhatjuk, igen, mi megfizetjük az adót, abból meg legyen nekünk kultúra. Na de ebbe már végképp ne menjünk bele. A létezési stabilitást mindenesetre szerintem így kellene megoldani, a színvonalat meg azzal a közönséggel, aki ide jár. Akik meg máshova járnak, és más színvonalat vagy kultúrszeletet igényelnek, azok meg azt támogassák a jelenlétükkel, vagy más eszközeikkel.
Az utóbbi tíz évben nem is kellett mecénásként a Fonóba beleraknod?
Kellett volna, csak nem volt miből. A pénzemet, meg az öcsém pénzét mind beletettem a Prodosoft vállalatirányítási rendszerbe, amit tavaly augusztusban zártam be, mert folyamatosan egy Fonónyi veszteséget termelt. A kütyüiparból kiöregedtem, ezért úgy gondoltam, a tapasztalatomat beleteszem egy igazán jó vállalatirányítási rendszerbe. Ami szerintem valóban remek lett, de annak konjunkturális szakaszából kicsúsztunk. A Covid óta meg nagyon megváltozott a világ, a gazdaság, ami nem kedvezett nekünk. Már három évvel ezelőtt be kellett volna zárni, csak az ember mindig az utolsó pillanatig húzza. Következő nagyot meg már nem akarok dobni. Ez már tök más világ. Csinálják a fiatalok.
Az arányszámokat nézve nagyjából miként áll össze a Fonó éves költségvetése?
Évente negyvenmilliót visz el a rezsi, hatvanmilliót a bérek, jutalékok. Ami csak a működéshez elég, ezen kívül ott vannak a programok. A bevételnek közel húsz százalékát teszi ki a szponzoráció, negyven százalékát az NKA és egyéb állami támogatás, húsz százaléka a jegyeladásból van, tíz százaléka az egyéb forrásokból, tíz százaléka pedig a kiadói
tevékenységünkből. Miközben az utóbbi tíz évben én már csak olyan bújtatott támogatásokat tudok adni, mint mondjuk fizettem a ház könyvelőjét, meg a Fonónak nem kell az épületért bérleti díjat fizetni. Ami után egyébként még befizetem az adókat. Legutóbb 2021-ben a Dension leépítése kapcsán egy felszabadult ingatlan eladásából lett pénzem, abból toltam be a házba a klímát (talán harmincötmillió volt), mert annak legalább van látszata. De a napi karbantartást három éve már a Fonó gazdálkodja ki.
Ma bele mernél vágni egy Utolsó Óra nagyságrendű projektbe?
Az Utolsó Óra a kilencvenes évek végén beláthatónak, finanszírozhatónak tűnt. Ha ma is állna mögöttem egy jól menő vállalat, ugyanúgy belevágnék. De akkor, persze, más időket éltünk. Valószínűleg a végén nem jött ki nullára, de mivel az egész Fonó veszteséges volt, végül is mindegy. A nyereségesség sosem érdekelt. Ahogy azt sem tudom, hogy az elmúlt harminc évben mennyit tettem a Fonóba. Pár évvel ezelőtt a Forbes magazinban írtak rólam egy cikket, ők, ugye, csak a számokból értenek, mondtam nekik valamit, de soha nem mértem, nem is érdekelt. Nyilván ismerem a magam egzisztenciáját, az aktuális vállalkozásom potenciálját, hogy mennyit tudok a megtermelt pénzből eltapsolni. De 2010 óta gyakorlatilag nincs olyan vállalkozásom, ami értelmes mennyiségű pénzt termelt – sőt, inkább a pénzt vitte –, úgyhogy a Fonó támogatása részemről elmaradt, vagy alacsony szintre csökkent.
Horváth Laciékat sarkallom, ahogy fogalmazni szoktam, mit mondtok majd az ötvenéves jubileumon? Nem lehet mindig az Utolsó Órára hivatkozni. Az, hogy Gábor Áron rézágyút öntött, a maga idejében klassz tett volt, de ma nem ebből élünk. Olyat kell ma tenni, ami jelentős és maradandó. A Fonó nyitása óta nagyon megváltozott a világ, ezt nem győzöm hangsúlyozni, de ez különösen az elmúlt tíz évben gyorsult fel. Ma arra próbálom ösztönözni őket – több-kevesebb sikerrel, tehát nem reménytelenül –, hogy igényes színvonalon streameljenek. Már a Covid megmutatta, hogy ez működik, viszont azóta elfogyott a lendület. Miközben ezáltal nem csak egy lokális közösséget tudsz megszólítani, hanem egy sokkal szélesebbet. Mára a világ kiszélesedett. Mi még világzenén vagy rockzenén szocializálódtunk, és alig vártuk, hogy koncert legyen, ma meg ásítasz kettőt, és meghallgatod Frank Zappa 1971-es Fillmore East koncertjét. Mert megteheted.
A globalizmus persze Budapestet is elárasztotta, sok szempontból összement a város, de a Fonó ma is túlságosan kiesik a fősodorból.
Az idők során többször fölmerült a Fonó költözése, de mindig ellene voltam. Nem kell, hogy a Fonó belefeküdjön a szórakoztatóiparba. A Fonóba szándékkal jöjjenek az emberek. Mondják, persze, messze van. Miközben, mondjuk, Londonban minden messze van. Nem tudsz közel lenni semmihez, mert akkora a város.
Ha a már emlegetett BMC-t vagy A38 hajót nézzük, azok ha nem is a centrumban, de viszonylag a városban vannak. Hozzájuk képest a Fonó mindig is külvárosinak számított.
A cigánysor is falu szélén van, mégis mennyi jó muzsikus lakott ott. Egyébként meg mihez képest? Újpestről nézve a BMC is messze van. A belváros nem abból a szempontból érdekes, hogy ott laknak az emberek (mert nem ott laknak), hanem mert oda járnak random szórakozni. Meg persze, koncert is van. De az Operába sem azért járnak az emberek, mert a belvárosban van, hanem azért, mert tudják, hogy ott azt a fajta kultúrát kapják, amire szükségük van. A Fonó ugyanez, csak egy másik szegmensben. Nem gondolom, hogy a Fonó helyzetén javítana, ha bemenne a belvárosba. Sőt, szerintem rontana, mert elkurvulna, és azt kezdené kiszolgálni, ami ott van. Más kérdés, hogy ezt az egyre fogyó érdeklődést ki kell-e szolgálni. Meg hogy a fiatalokat miként kell kiszolgálni: kultúrával vagy hatalmas bulival, ami után összesöpörjük
az injekciós fecskendőket. Az ezredfordulón a Hangárt azért kellett bezárnunk, mert a Fonó szempontjából működtethetetlen volt. Egyrészt annyi ember fért el ott, aminek a Fonó infrastruktúrája nem felelt meg, másrészt a szélesre nyitott közönség ezt hozta magával. De ma már egy táncháztalálkozós nyitó buli végén is össze kell söpörni a fecskendőket. Ami külön elszomorít.
A Fonó palettájáról mostanában a világ zenéit – és ezen nem a világzenét értem – hiányolom, de ennek nyilván anyagi okai vannak. Meg a jazzt. Nekem úgy tűnt, hogy tizenöt éve, a válságos időszakban hoztatok egy ilyen cenzúrát, nem?
Nem tudatosan döntöttünk így. Az aktuálisan regnáló igazgatók értelemszerűen meghatározták az arculatot, egy népzenész érdeklődésű vezető idejében nem volt lényeges, hogy milyen jazz programok vannak a házban. Meg ha egy kísérleti jazz koncertet huszonnégyen hallgatták meg, legközelebb már senki nem erőltette. De tudatos profiltisztítás sosem volt –egyszerűen az élet így hozta. Ahogy azt is, hogy a ház programjában túlsúlyba került a magyar népzene.
Amikor a Fonó 1995 őszén megnyitott, még mindent kellett képviselnie. Azóta szakosodott a piac, és ha, mondjuk, jó jazzt akarsz hallgatni, inkább elmész a BMC-be, a BJC-be vagy a Jedermann Caféba. Meglettek azok a helyek, amelyek jobban tolják a jazzt. Mi meg toljuk a népzenét. Ez szerintem törvényszerű szakosodás, és csak kevés, nagy büdzsével dolgozó intézmény tudja fenntartani az igazi változatosságot, mint mondjuk a Művészetek Palotája vagy a Magyar Zene Háza.
A Fonó tehát ma a helyén van?
Voltaképpen igen, mert most ez a helye. Ha tudnék jobbat, ösztönözném. Amit mondjuk az utóbbi időben az indíttatásomra megszerveztek, az a hétfői és keddi örömzenélés. Ami ha akarom, bevált, ha akarom, nem. Az Ír session ír mintára készült, de végül is belterjes muzsikálgatás lett belőle. Abból a szempontból jó, hogy legalább teret enged a nem előadói jellegű zenei közösségeknek, de az érdeklődő „közönség” hiányzik. Ezek nem együttesek, vagy előadók, nem is ez a céljuk, de külső érdeklődés hiányában eltompul az egész. És ez igaz a keddi Vonós sessionre is.
Mi lehet az oka ennek a belterjességnek?
Szerintem a Fonó keveset tesz azért, hogy népszerűsítse. Valószínűleg azért, mert ha be kell osztani, hogy mire költ, akkor nem az ingyenes rendezvényét fogja reklámozni. A „zenészek” ráadásul nem azért jönnek, hogy fogyasszanak, hanem hogy muzsikáljanak. Így aztán nincs bevétel, és a büfés inkább hazamenne már. Pedig a közösségépítés nem csak a zenélő közösségre vonatkozik, hanem a hallgató közösségre is, meg a táncolókra. Az ír zenére is igazából táncolni kell. Időnként előkerül egy-egy pár, aki eljár egy reelst vagy jiget, de nem alakul ki valódi közösség. Cserébe sokan játszanak, mondjuk tizenöten, pedig az ír népzenét négy fő is érvényesen megszólaltatja.
A magyarnál is ez van, azt is tánc alá kéne játszani, a hobbistáknak is. Illetve ott mindig van profi hegedűs-brácsás-bőgős. Ettől aztán ez valójában egy iskola vagy tanfolyam. Az elején kértem Porost, hogy néha csináljon úgy, mintha telefonhívása lenne, és menjen ki húsz percre, és nézzük meg, hogy mit tudnak a srácok nélküle. Mert akkor valakinek az élére kell állni a bandának. De ők végigmuzsikálják az egészet, mert „meg vannak fogadva”, ez egy „szolgálat”, de valójában ez a küldetésük is. De mindegy, szerintem így is túlbeszéltem. Nyilván, amikor az ember kitalálja, mindenféle szépet álmodik, miközben a valóság nem olyan. Jó, hogy létezik, de szerintem lehetne sokkal jobb is.
A többi napra egyébként el szoktál járni?
A szerdai táncházakra már nem, nem érzem ott jól magam. A csütörtöki kísérleti estekre időnként eljövök. Meg persze a nagyobb exponált koncertekre, mindegy, milyen napom tartják.
Még mindig ott laksz a szlovák-magyar határon?
Nem, a csákányházi birtokot a Covid alatt föladtam. Ismét Budapesten élek, de vettem Balatonudvariban egy házat, arrafelé cseperedik két unokám is. Csak hát a csákányházi életet egyrészt nem lehet reprodukálni, másrészt meg, sokszor mondtam már, a világ megváltozott. A szlovák határ túloldalán tulajdonképpen egy baráti Fonót hoztam létre, mindenki nagyon élvezte, ma is sokan emlegetik. De amikor 2022-ben, a Covid vége felé felszámoltam, a törzsvendégek kérték, rendezzünk egy nosztalgia partit, ami létre is jött a Fonóban, a népzenész találkozó mellékrendezvényeként. S bár az első évben a kemény mag eljött, a második évben már ők is alig. A harmadik évben pedig meg sem szerveztem. Megváltozott a világ, vagy megöregedtünk. Ehhez idomulni kell. Valószínűleg etapokban mérem a saját életemet, Csákányházán lezártam egy korszakot, ennyi volt, tizenöt év.
A Fonó meg harminc éves. Miért ragaszkodsz hozzá?
Nem ragaszkodom hozzá, hanem túllépett rajtam. Ha nekem kellene tekerni a Fonót, akkor valószínűleg tizenöt éve bezáródott volna. De a Fonó nem az én cicám. Jó, hogy egykor többet álltam mögötte, többet segítettem, meg többet szóltam abba, hogy mik legyenek. De azért a Fonó eléggé független volt éntőlem is. Bizonyos igazgatóknak több kellett, másoknak kevesebb, de nem én tettem a Fonót olyanná, amilyen. Nekem volt egy vízióm róla, és a sorban érkező igazgatók, meg az odajáró közönség tette ilyenné, amilyen.
Lukács József (LUJÓ) fotó: Barcsik Géza






