Fonó Budai Zeneház

A Fonó-lemezboltos Mezei Pétert csak a minőség érdekelte

2025. október 27. 11:48 - Fonó Budai Zeneház

Népzene, világzene, jazz / Fonó30 - Jávorszky Béla Szilárd írása

A Folkmagazin már kapható, őszi különkiadásában az idén 30 éves Fonó "háza tájáról" olvashattok történeteket, interjúkat és különböző írásokat - ezekből válogatunk. 

Sosem számított vérbeli kereskedőnek, mindig a zene felől közelített: az elmúlt bő négy évtizedben olyan vinyl- és CD-lemezeket árult, amelyekről úgy gondolta, hogy minőséget képviselnek. Legyen az népzene, rock, jazz vagy blues. A Fonó Budai Zeneház alapítása óta ő viszi ott a lemezboltot, melynek helye az idők során többször változott, meg 2010-ig sokkal jobban ment, de ha takaréklángon, ma is létezik. 

Úgy tudom, a jazz felől érkeztél, és már korábban is lemezboltot vittél Budapesten.

Magyarországon 1982-ben én nyitottam a harmadik maszek lemezboltot a Szív utcában – a győri Kiss Attila „Rütyi” és a Fonográf-dobos Németh Oszkár után. Kicsit szabadabb volt már akkor a világ, bementem a VI. kerületi Tanácshoz engedélyért, kedves pufók asszonyka fogadott a kereskedelmi osztályon, mondta, »Péter, lemezboltot nem lehet, de nyisson műszaki cikk kereskedést, tegyen a kirakatba egy hatalmas rádiót, nagyon árazza be, hogy soha ne vigye el senki, és aztán fű alatt mehet az egész, nem lesz gond.« Így is tettem, és tényleg nem volt gond. Mivel akkoriban a magyar népzenét rengeteg boltban lehetett kapni, jazz viszont sehol sem volt, belevágtam egy jazzbolt nyitásába. Ami persze nem okozott gondot, hisz tizennégy éves koromtól hatalmas jazzrajongó lettem. Így lett a bolt neve Newport, ősztől tavaszig klubos hangulattal, zenét hallgattunk, kávézgattunk, szóval amolyan mini kultúrbarlangnak számított az üzlet. Nyáron jöttek a keletnémet turisták, akik vették az igényes rockzenei lemezeket. Nagy feeling volt ott.

Miként kerültél a Fonó csapatába?

A Newport idővel átköltözött a Lenin körútra (ma Teréz körút), a Nyugati pályaudvar mellett az első kapualjba, ami kisebb helyiség volt, de frekventáltabb. És már épp kezdtem unni, hogy az áruért rendszeresen végig kellett túrnom a párizsi, stuttgarti, müncheni, bécsi antikváriumokat, amikor Balogh Tibi barátom – maga is nagy jazzbarát – mondta, az egyik barátja saját klubot szeretne nyitni, jöjjek el az egyik megbeszélésre. Elmentem, Lujó vázolta, mire gondolt, és kérte, vigyem ott a lemezboltot. Megtetszett Lujó karaktere, habitusa, szimpatikus dolgokat mondott, úgyhogy jöttem. És azóta is itt vagyok.

A Fonót lényegében Lujó zenekara, a Los Gringos tagjai hozták létre a két kezükkel, sokszor hályogkovács módjára. Te is részt vették a ház előkészítő munkálataiban?

Persze, és hatalmas, életre meghatározó élményeket szereztem. Emlékszem, a nyitás előtti napon hajnali négykor még Lujóval a nagyteremhez vezető átjáróban fúrtuk le a lapokat, hogy majd szőnyeget lehessen teríteni rájuk. És mikor közöltem vele öt körül, hogy kész, nem bírom tovább, mosolyogva mondta, nyugodtan menjek haza aludni, majd ő egyedül befejezi. Akkor, amikor már bő egy hónapja minden nap reggeltől éjjel 11-ig nyomtuk az ipart. Másnap pedig jött a nyitás, azon a hétvégén az amerikai Rova Saxophone Quartet, ifjabb Csoóri Sándor zenekara és a Dresch Quartet csapott hatalmas nyitó bulit. Annyian jöttek el rájuk, hogy a Fehérvári úton bekanyarodott a sor. Persze teleraktuk a várost plakátokkal, a nevek szépen virítottak rajta, csak azt felejtettük le róla, hogy melyik nap és hány órakor lesznek. A cím viszont – Sztregova utca 3. – szerencsére szerepelt. Valahol még megvan egy plakát a nyitóbuliról.

240302-foto_szo_kepe_ter21152.jpg

(fotó: Szőke Péter)

A lemezboltban milyen kínálattal indultál?

Lujó teljesen szabad kezet adott, úgyhogy népzenében, jazzben, bluesban hozhattam, amit gondoltam. Idővel pedig tovább bővíthettem a kínálatot. Azokat a kiadókat is behoztam Magyarországra, amelyeknek a lemezei addig sehol sem voltak kaphatóak itthon. A Fonót tényleg egy szerelemcsapat indította be, amatőrök voltunk, de nagy lelkesedéssel pótoltuk a tapasztalathiányt. Mindenki csinált mindent. Évekig én fizettem ki a zenészeket, vettem fel a telefont, ha kellett, takarítottam vécét, zártam a házat hajnalban. Ezt a talpas hozzáállást mindig szerettem. És a habitusomnak nagyon megfelelt, sose akartam felül lenni, irányítani.  Persze alapvetően a lemezboltot vittem, de Lujó sosem játszotta a főnököt, őt csak az érdekelte, hogy működjön a dolog. A házban minden este remek koncertek szóltak, amikor bezártam a lemezboltot, beálltam a kávézóba, és főztem a kávét. Remek csapat jött össze. 

Mit emelnél ki a korai időszakból?

Nagy lépésként éltem meg, amikor 1997 körül a Vörösmarty téren a karácsonyi vásárba kitelepülhettem. Másfél hónapon át minden nap ott dolgoztam, este meg irány a Fonó. Nem is tudom, hogy bírtam ki fizikálisan a megterhelést, vélhetően a nagy tenni akarás és a magyar zene és zenészek szeretete lendített át mindenen. Jó kis standot készítettem, egész nap szólt a zene, csak jó lemezeket vittem ki. Magyar népzene, világzene, jazz. A gazdasági oldala is működött és az emberi oldala is, ami nekem legalább annyira fontos. Csillogó szemű emberekkel találkoztam, akiket lelkileg annyira megérintett a magyar zene szépsége, lazasága, mélysége, egyedisége, hogy később rendszeresen visszatértek. Mert nálam olyan zenéket hallhattak, amiket a rádiók nem játszottak. Például Szalóki Ági Hallgató című lemezét, ami finom, ízléses, érzékeny muzsika. Az egyik nap jött egy angol fickó, mondta, venne egyet. Másnap újra jött, hogy öt ugyanilyen lemezt kér, mert ezt viszi haza mindenkinek karácsonyra. Hasonló vásárlóból sok volt ott. Szerintem ez a legjobb országimázs. 

Maga lemezbolt még működik a Fonóban?

Takaréklángon. Öt-hat éve látszódott, hogy ez a piac is erősen megy lefele, pedig hát itt még van egy szűk mag, amelyik szereti a kézzel foghatót. Sokan egy életen át gyűjtötték a nagylemezt, később a CD-t, aztán nekiálltak letöltögetni. De a tizediknél rájöttek, hogy nincs rá szükség. A fiataloknál is látok már egy réteget, amelyik inkább szereti kézbe venni. Mint valami könyvet. Amikor 2008 karácsonyára megjelent a Csík Zenekar Ez a vonat, ha elindult, hadd menjen... lemeze, tele nagy slágerrel, az első 25 darabot kivittem a Vörösmarty térre. Nem is tudom, a mellettem lévő árusok hogy bírták, de szinte az egész vásár ideje alatt ez a lemez szólt a hangszórómból. Januárban találkoztam Szabó Attilával, a zenekar tagjával, aki tudta, hogy kivittem belőle 25 darabot. És nevetve meséltem neki, hogy 1100 darab ment el. Azt hitte, hülyéskedem, pedig akkor, ezzel a lemezzel robbantak be igazán. 

Mely Fonó-kiadványok mentek még ilyen szépen?

A Ghymes, amikor még nálunk tartott klubot, a csilláron is lógtak. Lujó erősen segítette őket, hogy be tudjanak épülni a hazai zenei életbe, aztán az 1998-as Rege hozta meg nekik az áttörést, abból elég sokat tudtam eladni. Dresch Misi lemezei folyamatosan mindig jól mentek. Ja és a Besh o droM első lemeze. Akkoriban nyitott a Hangár, alkalmaként ezerkétszáz ember, na ott tényleg megjött a balkáni hangulat.

Lujó erre húzta be a kéziféket…

Lujónak szerintem jó ízlése van, érezte, hogy kellenek a mocorgós bulik, de nem mindenáron. Szerette volna megtartani a családias hangulatot, nem akarta az ezekkel a koncertekkel járó kellemetlenséget. Erre amúgy mindannyian törekedtünk, magam is a lemezboltban. Lujó amúgy nem akarta, hogy bármi befolyásolja a függetlenséget. Persze hamar kiderült, hogy pusztán jegybevételből nem lehet a Fonót fenttartani hosszútávon. Úgyhogy szűkíteni kellett a stábot, 2004-ben lényegében mindenkitől megvált. Leszámítva Lévay Melindát, Marika nénit, a takarítónőt meg engem. Akkor hárman vittük a házat, lecsupaszítva, kis büdzséből. 

fotoszo_kepe_ter_26998.jpg

Munkában. (fotó: Szőke Péter)

Ma egyébként miként látod a Fonót? Eltelt 30 év, Te is öregedtél, a Fonó is más lett. Lujó szerint nem lehet mindig az Utolsó Órára hivatkozni.

Én ezt máshogy látom. A Fonó 1995-ben teljesen új fejezetet nyitott a magyarországi klubéletben. Addig voltak a kultúrházak, melyek épp a rendszerváltozás környékén haldokoltak. És kellett egy hely, ahonnan a Ghymes, a Besh o droM és mások elindulhattak, ahol Szabados Gyuri bácsi a Kassák klub után új otthonra lelt, ahol Dresch Misi régi klubja megújult és folytatódhatott, plusz szisztematikusan, szerdánként ment a táncház és a tánctanítás. És a Fonóban ez folyamatosan működött, függetlenül a politikai kurzusoktól. Amikor Ferenczi Gyuri feloszlatta a rhythm and blues zenekarát és belekezdett abba, amit ma is csinál, mondtam neki, itt van a csütörtök, tudom, hogy szar nap, de hátha. Az első koncertjükön hárman voltunk (engem is beleértve), a másodikon hatan, aztán beindult a szekér. Híres holland avantgárd zenészek is léptek itt fel. David Murray Balogh Kálmán zenekarával is játszott nálunk. Ebből CD is jelent meg. Borbély Misi, Dresch Misi Teodosi Spasovval többször is zenélt a Fonóban. Tartott klubot anno Bob Cohen bandája, a Di Naye Kapelye. Bob az egyik alkalommal hozott egy nagydarab arcot, kiderült, rabbi Izraelben, és remek klarinétos. Koncert előtt voltunk két órával, a pofa ott kotorászott a lemezboltban, összeszedett vagy 120 lemezt. Kérte belehallgatna. Mondtam, nekem van más dolgom is, de ő mindegyiket csak egy percre tetette be, és a végén szinte mind megvette. Csillogott a fickó szeme, a Di Naye Kapelye remek koncertet adott,  sokan táncoltak. Dresch Misi klubja állandó értő közönséget vonzott. A március 15-i és oktober 23-i  Ökrös + Berecz András ünnepi műsorait sem felejti senki el, aki egyszer ott volt.

A Fonónak volt egy erős klubhangulata, egy közösségi találkozás, amikor a zenész nem fönn játszik a színpadon, hanem melletted húzza, fújja. Miközben szerintem rajtam kívül kevesen mondhatják el magukról, hogy Kicsi Aladárral és Neti Sanyi bácsival aludtak egy ágyban. Az Utolsó Órában muzsikáltak, hajnali négy volt már, másnap még felvételt készítettek, eléggé felöntöttünk a garatra, így mind egy ágyba zuhantunk aludni. A másik kedvenc sztorim Roscoe Mitchellhez (Art Ensemble of Chicago) kötődik (régen a fél karomat odaadtam volna bármelyik lemezéért) Szabados Gyuri bácsi MAKUZ zenekarának volt vendégmuzsikusa, a koncert utáni napon bejött a boltba és kiválasztott egy hatalmas pakk CD-t. Közte számos klasszikust, például Miles Davist, John Coltrane, Charles Mingus. Mondta, Amerikában messze lakik a várostól, ahol lemezbolt van, itt meg mindent megtalált egy helyen. Összeszámoltam, mondtam az összeget, kotorászott a zsebében, közölte, most nincs nála ennyi készpénz. Mondtam, vigye el a lemezeket, itt a címem, küldje majd el a pénzt borítékban. És képzeld, egy hónap múlva elküldte. Sok élmény köt a Fonóhoz, a feleségemet is itt ismertem meg, aki kibírta, kibírja hogy egy ilyen lökött zenemániás ura lett / van. Nagy ajándék nekem, hogy lemezeken keresztül élményt adok én is a magam módján az embereknek.

(Jávorszky Béla Szilárd)

fotoszo_kepe_ter_8035-enhanced-nr.jpg

Faragó-Thököly Márton és Mezei Péter (fotó: Szőke Péter)

Szólj hozzá!

30 év legjobb albumai: Borbély Mihály Balkan Jazz Project, feat. Theodosii Spassov- Live in Fonó

2025. október 20. 17:35 - Fonó Budai Zeneház

Tóth Dániel írása

Nemrégiben, a harmincadik születésnapját ünneplő Fonó életműdíjjal tüntette ki Borbély Mihályt. A díjátadáskor megköszönte az elismerést és hozzátette, hogy nagyon örül neki, de még jobban örülne, ha egy fiatal reménységeknek járó diplomát vehetne át. Gazdag életművével mindannyiunknak rengeteg kellemes percet szerzett már és még reméljük nagyon sok zenei kiadványon, koncerten élvezhetjük páratlan muzsikáját. Nehéz kiragadni egy produkciót munkásságából, de azért megpróbálom. Nagy kedvenceim a koncertfelvételek. Érdekel, hogyan építenek fel, “raknak össze” egy jó előadást, így most a Borbély Mihály Balkán Jazz Project feat. Theodosii Spassov - Live in Fonó c. lemezére esett a választásom.

Ha a borítót jobban szemügyre vesszük, azonnal elolvashatjuk rajta a csapatban játszó művészek, muzsikusok nevét: Agatics Krunoszláv (harmonika), Borbély Mihály (szaxofon, klarinét, tárogató, furulyák), G. Szabó Hunor (dob, ütőhangszerek), Horváth Balázs (bőgő), Lukács Miklós (cimbalom) és Theodossii Spassov (kaval). Itt már sejthetjük, hogy vélhetően nem fogunk csalódni ebben a koncertlemezben. A kezdő, Cigánykaraván c. kompozícióval bele is csapnak a közepébe, egy ellenállhatatlan rumbával, ahol néhány (nyolc) ütem cimbalombevezető után csatlakoznak a többiek és indul az utazás. Kiváló kezdő dal, amelyben mindenki “bemutatkozik” kis szólóval, sejtetve, hogy egy nagyszerű előadás következik. Ezután követik egymást a telitalálatok!

Nehéz kiemelni egy-egy szerzeményt, feldolgozást. Személyes kedvencem az Open Mood, melyet egy fantasztikus háromperces szóló indít el, hogy aztán berobbanjon a csapat és együtt kibontsák, még jobban szétszedjék az alapdallamot. Ezt követi egy vérbeli jazzkompozíció, a 7vége. A seprűk nagyon szépen szólnak a dobon és adják meg a fülbemászó dal alapját, ami egy igazi balkáni jazzklubba repíti a nagyérdeműt. Elérkezünk egy román dallamhoz, melyben a cimbalom komoly tempót diktál. A darab középső részében Borbély Mihály remekbe szabott szólóját élvezhetjük “pihenésképpen”. A Bulgarian Sky ismét kicsit lassabb, lazább melódia. Váltják benne egymást a hangszerek, szépen sorban átadva egymásnak a stafétát egy-egy stílusos szólóra. A koncertet és a lemezt a Balkán karaván nevezetű darab zárja, mely egy kis fúvós bevezető és dúdolás után belevág a fináléba és egy igazi ritmusos, pörgős, gyors szólókkal tarkított balkáni fiesztával fejezi be ezt a fergeteges koncertet és albumot.

Érdekes hallgatni, hallani, hogy az ilyen színvonalon játszó művészek milyen könnyedséggel adják elő a dalokat. Semmi erőlködés, semmi felesleges túlzás, értelmezhetetlen dallam. Minden a helyén van egy élő lemezen, mintha csak stúdióban rögzítették volna. Sőt, pont abban van a varázsa, hogy érezhetően egy olyan alkalommal rögzítették, amikor minden nagyon együtt volt. Hallhatjuk, hogy nagyon egy hullámhosszon, azonos hőfokon játszik a Balkán Jazz Project legénysége. Kivételes társaság állt össze. Ha véletlenül annak idején valakinek elkerülte volna a figyelmét ez a bomba koncertalbum, mindenképpen hallgassa meg! Aki pedig eddig is szerette, itt az ideje újrahallgatni - 2025-ben is nagyon nagyot szól!

Az album a Fonónál itt »»

Spotify »»

Deezer »»

borbe_ly_miha_ly_balka_n_jazz_project_feat_theodosii_spassov.png

A cikk megjelenését az NKA támogatja. 

Szólj hozzá!

Klasszikusok: 30 év legjobb albumai

2025. szeptember 30. 12:01 - Fonó Budai Zeneház

Tóth Dániel írása / Cimbaliband: TransBalkan Express 

 

Nemrég ünnepelte a Fonó harmincadik születésnapját. Kiváló alkalom ez arra, hogy néhány kultikus zenei kiadványt “leporoljunk”, újrahallgassunk. Szerencsére akad bőven korszakalkotó lemez a “fonós” korongok között. Kiadványaik nagy része teljesen kortalan és mindig aktuális, sőt mint a jó borok, idővel még kellemesebb élményt nyújtanak. Ezért is gondoltam arra, hogy újra fel kellene hívni rájuk a figyelmet. Egyik nagy kedvencem a Cimbaliband TransBalkan Express c. műve. Erre az anyagra esett elsőként a választásom. 

2007-ben bombaként robbant be a Cimbaliband a köztudatba. Nagy kérdés volt, hogyan fog reagálni a világzenei közönség erre a bátor muzsikára, amivel akkoriban elő rukkoltak. Azóta tudjuk, hogy Unger Balázs és társai neve garancia az igényes, sajátos, időtálló produkcióra. Előtte Balogh Kálmán Gipsy Cimbalom Bandjétől hallottam balkáni dallamokat cimbalmon. Balázs, azt gondolom, a legjobbkor érzett rá arra, hogy hangszerében óriási lehetőségek vannak. Főleg, ha valaki ilyen színvonalon űzi, mint ő. Tágíthatja a stílus határokat, kis túlzással (de lehet, hogy nem is túlzás), megreformálhatja a cimbalommuzsikát. Saját zenei világot teremthet.

Ezt a hangszert viszonylag kevesen ismerik, használják a világban, ahhoz képest, hogy mekkora lehetőségeket rejt, milyen jól adaptálható bármilyen zenei stílushoz. Azóta már szinte minden stílusú muzsikában egyre nagyobb teret hódít magának a sokak által kedvelt zeneszerszám itthon és a nagyvilágban. Unger Balázsnak ebben vitathatatlanul komoly érdemei vannak.

A kétezres évek elején élte fénykorát a balkáni muzsika. Boban Markovicék, a Taraf de Haiidouks, a Nadara, a Kal (keressetek rá a zenekarokra!) ellenállhatatlan, energikus dallamai sokak kedvencei lettek és ösztönöztek arra, hogy hasonlóval próbálkozzanak itthon is. Születtek újabb és újabb produkciók, fúziók, próbálkozások. Vegyes sikerrel és élettartammal. Miért volt korszakalkotó szerintem, számomra közöttük éppen a Cimbaliband TransBalkan Express c. kiadványa? A lemezen a másik vezető hangszer a harmonika, melyet Agatics Krunoszláv szólaltat meg. Ő megkerülhetetlen alakja azóta is a magyarországi balkáni muzsikálásnak. Egy jó balkáni hangulatú lemez harmonika nélkül nehezen elképzelhető. A két hangszer nagyon érdekesen szól együtt és nagyon jól kiegészítik egymást, szemléltetve, hogy szinte bármely hangszerek jól vegyíthetőek. Az együttesben természetesen mind válogatott zenészek, énekesek szerepeltek ekkor (és azóta is), még Pál István “Szalonna” is állandó közreműködő volt eme produkcióban. A válogatott társaságon kívül, azt gondolom a stílus, a díszítések, ritmusok ismerete és a megfelelő dallamok, számok kiválasztása és ízléses feldolgozása, tálalása volt a titok. Volt itt minden. A dalokat általában gyors tempó, pörgő ritmusok jellemzik, de egy-két szerzemény hagy nekünk egy szusszanásnyi lassítást, hogy aztán újra felgyorsuljunk a dallamok szárnyán. Igazi balkáni utazásra hívnak bennünket Unger Balázs és zenésztársai. Teljesen autentikusan tesznek le az asztalra bármilyen dallamot. Legyen az egy román melódia, egy szerb kóló, vagy természetesen egy magyar népdal átdolgozása.

2025 szeptemberében a Fonó, a közönség szavazatai alapján a Cimbalibandet világzenei díjjal jutalmazta. Azt hiszem a legjobbkor, a legjobb helyre került a díj, olyanoknak, akik ezt tényleg megérdemlik. Ha nem ismeritek eddigi munkásságukat, hallgassátok meg lemezeiket, menjetek el egy koncertjükre, és megértitek miért mondom ezt. Jó zenehallgatást Mindenkinek, a Cimbalibandnek pedig további sok sikert! Megérte 2007-ben tizennyolcra lapot kérni!

Hallgasd meg a Spotify-on itt »»

a Youtube-on itt »»

epgw.jpg

A cikk megjelenését az NKA támogatja. 

Szólj hozzá!

Utazás a senki földjén

2025. augusztus 21. 12:12 - Fonó Budai Zeneház

Lukács Miklós No man's land című lemezéről - Tóth Dániel írása

Lukács Miklós napjaink egyik legsokoldalúbb, legfoglalkoztatottabb cimbalomművésze. 1977-ben született Törökszentmiklóson. Művészetében tökéletes szimbiózisban állnak a különböző népek zenéi, a kortárs zene és a jazz.

Először a Dresch Quartetben hallottam játszani, ahol már érezhető volt, hogy teljesen más úton jár, máshogy látja a dolgokat, mint az eddig ismertté vált cimbalmosok. Ha valahol, ebben a csapatban tágulhat is egy művész látóköre! Úgy éreztem, hogy Balogh Kálmán után itt egy újabb cimbalomművész, akiről még biztosan sokat fogunk hallani. Így is lett. Különböző különleges zenei projektek, közreműködések sokasága, izgalmas kihívások, zenei határok, stílushatárok tágítása, különleges hangzás jellemzi azóta is Miklós munkásságát. Dresch Mihály mellett olyan ismert előadókkal dolgozott, alkotott, játszott együtt, mint Szakcsi Lakatos Béla, Oláh Kálmán, Fekete-Kovács Kornél, Charles Lloyd, Archie Shepp, Steve Colemen, Bill Frisell, Chris Potter, Uri Caine, Frank London (...a teljesség igénye nélkül)

A No Man's Land album kompozícióin Lukács Miklós a pandémia idején kezdett el dolgozni, egy olyan világban, helyzetben, amit kilátástalanság, karantén, elszigeteltség jellemzett. Az előadók elveszítették a lehetőséget, hogy személyesen találkozzanak közönségükkel. Online koncertek váltották fel az „igaziakat”, így a művészek számára elmaradt a visszacsatolás a közönségüktől. Bár a világjárvány-helyzet egyelőre megoldódott, Miklós szerint a köd csak nyomokban oszlott fel körülöttünk, és mintha örök alvajárókká lettünk volna. Ez a lemez a felébredt álmodóknak szól. Miklós szerint az albumot egy Hamvas Béla idézettel tudja legjobban ajánlani a hallgatóknak:

A földön legalább egy Felébredt álmodónak mindig kell lenni, különben a világ az éjszakában elmerülne.”

A lemezen hallhatunk még egyéb hatásos, mindig aktuális idézeteket Martin Luther Kingtől és Pilinszky Jánostól, amik ebben a zenei környezetben nagyot szólnak.

Nagyon érdekeset tapasztaltam a lemez hallgatásakor, ilyen élményem még nem volt. Háttérzenének kapcsoltam be a korongot fülesbe, míg valamin dolgoztam. Általában nekem ilyesmire minden instrumentális zene alkalmas, sőt a szövegesek sem szoktak „zavarni”. Ez az album több, vagy inkább másmilyen zene, vagy nem „csak” zene, de biztosan sok mindenben eltér a megszokottól. Egyesülnek benne, váltják egymást a tradicionális dallamokra emlékeztető elemek a modern elemekkel, a finom harmóniák a teljesen meglepő disszonánsabb akkordokkal, meghökkentő ritmusok, kíséretek, zenei megoldások, hirtelen tempóváltások. Olyan érzése támad a hallgatónak helyenként, hogy egy feszült filmet, vagy színházi előadást kísér figyelemmel. Hallgatáskor mintha képeket rendelne maga mellé a dallam. A dalok felépítése is teljesen rendhagyó. Legtöbbjük nem a megszokott, jól bevált sablonos felépítésű. Gondolatokat ébreszt, érzelmeket vált ki, kérdéseket vet fel, új irányt mutat ez az anyag. Olyan, mint egy elgondolkodtató könyv. Meghallgatása után órákig a hatása alatt marad a hallgató. Senki sem lehet közömbös a hallott darabok iránt. Vagy rabul ejti az embert és a kedvencek között fogja emlegetni a kiadványt, vagy nem fogja tudni végighallgatni.

Nekem teljesen újat adott, kínált Lukács Miklós No man's land-je. Egyik legbátrabb és legelőremutatóbb anyag, amit eddig hallgathattam. Mindenkinek ajánlom ezt a zenei utazást!

A Fonónál az album itt érhető el »»

Spotify »»

miki_cover.jpg

Szólj hozzá!

Elgondolkodtató album, hosszú nyári estékre

2025. július 22. 14:29 - Fonó Budai Zeneház

Tóth Dani ajánlója Kovács Gáborján és Császár Róbert Madárerdő c. lemezéről

Kovács Gáborján-Császár Róbert: Madárerdő

Egy elgondolkodtató album, hosszú nyári estékre (is) - Tóth Dani ajánlója

Erdélyben, a 17.században Hexerich von Kelchblatt (Varázsló a Szirmok vidékéről) készített egy kódexet, olyan rajzokkal, melyek házakat ábrázolnak, amik felett madarak repülnek. A házak egy hajdani titkosírás jelei, míg a madarak kottajegyek. Kovács Gáborján (ének, koncertina, ír kézidob) saját elmondása szerint ezen madárrajzokba rejtett kották alapján komponálta meg Madárerdő névre hallgató lemezét Császár Róberttel (gitár). Az így megálmodott, megszületett kompozíciókat további két zenésztársuk, Kuti Judit (furulyák, fuvola, ének) és Kiss Sándor (ír kézidob/bodhrám) közreműködésével rögzítették.

Kovács Gáborján igazán sokoldalú művész. 1993 óta a Bran együttes énekese, mely a magyarországi ír zene meghatározó csapata. Az általuk játszott zene főként Gáborján írországi gyűjtésein alapszik. Fiatal kora óta az ír kultúrát kutatja, tanulmányozza, emellett művelődéstörténész, mesélő.

Általában az ilyesmit, hogy festményekből születtek a dalok, jó marketingfogásnak, kerettörténetnek tartom, amellyel bevezethetünk, érdekesen tálalhatunk egy lemezt. Most viszont egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy reklámfogásról lenne szó. Annyira harmonikus, mély érzésekről szóló spirituális muzsikát kapunk, hogy néhány hallgatás után tényleg el tudom képzelni, hinni, hogy a festményeken lévő madarakból olvasták ki a nem mindennapi dallamokat. A kottajegyeket ábrázoló madárrajzok egyelőre ismeretlen számú kompozíciót rejtenek, az alkotók elmondása szerint. Ők nagyon jó stílusérzékkel ismerték fel az általuk lejegyzett dallamokat. Számomra hiánypótló az album. Egy friss, jó tempójú, könnyen hallgatható muzsika, melyben az ír hangzású zene dominál, de sanzonokra, vagy épp balladákra, helyenként rock dalokra emlékeztető kis dallamrészek is megjelennek, megbújnak. Személyes kedvencem az Ág hegye c. kompozíció, mely olyan mesterien épül fel, olyan jó kiállásokat, ritmusváltásokat tartalmaz, hogy muszáj egymás után többször is meghallgatni. 

Nekem általában a szöveg másodlagos, ha zenehallgatásról van szó, de most a versek (mert vers értékű szövegekről van szó) mellett sem tudok csak úgy elsiklani. Figyeljétek csak meg a Búval bélelt, vagy épp a Tavaszi eső sorait. Akár zene nélkül is jól működnének, de a dallammal igazán harmonikus egészet képeznek. Néhány szöveg egy elképzelt nyelven íródott, vagy tartalmaz elképzelt kifejezéseket. Több nyelvből összemosódott “madárnyelv”. Nagyon érdekesek és a dallamokkal közösen egyedi élményt nyújt hallgatásuk. 

Üdítő és elgondolkodtató élmény ez a lemez. A dalokban mindig “történik valami”. Nem jól bevált sablonzene, hanem valami más, valami nem mindennapi. Aki meghallgatja, lesz róla véleménye, nem maradhatunk közömbösek iránta. Azt hiszem ez is a lemez igazi célja! Nálam bevált, próbáljátok meg!

Az albumot itt találjátok a Fonónál:

Kovács Gáborján-Császár Róbert: Madárerdő - Fonó

kg_cover.jpg

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása