Lukács Miklós napjaink egyik legsokoldalúbb, legfoglalkoztatottabb cimbalomművésze. 1977-ben született Törökszentmiklóson. Művészetében tökéletes szimbiózisban állnak a különböző népek zenéi, a kortárs zene és a jazz.
Először a Dresch Quartetben hallottam játszani, ahol már érezhető volt, hogy teljesen más úton jár, máshogy látja a dolgokat, mint az eddig ismertté vált cimbalmosok. Ha valahol, ebben a csapatban tágulhat is egy művész látóköre! Úgy éreztem, hogy Balogh Kálmán után itt egy újabb cimbalomművész, akiről még biztosan sokat fogunk hallani. Így is lett. Különböző különleges zenei projektek, közreműködések sokasága, izgalmas kihívások, zenei határok, stílushatárok tágítása, különleges hangzás jellemzi azóta is Miklós munkásságát. Dresch Mihály mellett olyan ismert előadókkal dolgozott, alkotott, játszott együtt, mint Szakcsi Lakatos Béla, Oláh Kálmán, Fekete-Kovács Kornél, Charles Lloyd, Archie Shepp, Steve Colemen, Bill Frisell, Chris Potter, Uri Caine, Frank London (...a teljesség igénye nélkül)
A No Man's Land album kompozícióin Lukács Miklós a pandémia idején kezdett el dolgozni, egy olyan világban, helyzetben, amit kilátástalanság, karantén, elszigeteltség jellemzett. Az előadók elveszítették a lehetőséget, hogy személyesen találkozzanak közönségükkel. Online koncertek váltották fel az „igaziakat”, így a művészek számára elmaradt a visszacsatolás a közönségüktől. Bár a világjárvány-helyzet egyelőre megoldódott, Miklós szerint a köd csak nyomokban oszlott fel körülöttünk, és mintha örök alvajárókká lettünk volna. Ez a lemez a felébredt álmodóknak szól. Miklós szerint az albumot egy Hamvas Béla idézettel tudja legjobban ajánlani a hallgatóknak:
“A földön legalább egy Felébredt álmodónak mindig kell lenni, különben a világ az éjszakában elmerülne.”
A lemezen hallhatunk még egyéb hatásos, mindig aktuális idézeteket Martin Luther Kingtől és Pilinszky Jánostól, amik ebben a zenei környezetben nagyot szólnak.
Nagyon érdekeset tapasztaltam a lemez hallgatásakor, ilyen élményem még nem volt. Háttérzenének kapcsoltam be a korongot fülesbe, míg valamin dolgoztam. Általában nekem ilyesmire minden instrumentális zene alkalmas, sőt a szövegesek sem szoktak „zavarni”. Ez az album több, vagy inkább másmilyen zene, vagy nem „csak” zene, de biztosan sok mindenben eltér a megszokottól. Egyesülnek benne, váltják egymást a tradicionális dallamokra emlékeztető elemek a modern elemekkel, a finom harmóniák a teljesen meglepő disszonánsabb akkordokkal, meghökkentő ritmusok, kíséretek, zenei megoldások, hirtelen tempóváltások. Olyan érzése támad a hallgatónak helyenként, hogy egy feszült filmet, vagy színházi előadást kísér figyelemmel. Hallgatáskor mintha képeket rendelne maga mellé a dallam. A dalok felépítése is teljesen rendhagyó. Legtöbbjük nem a megszokott, jól bevált sablonos felépítésű. Gondolatokat ébreszt, érzelmeket vált ki, kérdéseket vet fel, új irányt mutat ez az anyag. Olyan, mint egy elgondolkodtató könyv. Meghallgatása után órákig a hatása alatt marad a hallgató. Senki sem lehet közömbös a hallott darabok iránt. Vagy rabul ejti az embert és a kedvencek között fogja emlegetni a kiadványt, vagy nem fogja tudni végighallgatni.
Nekem teljesen újat adott, kínált Lukács Miklós No man's land-je. Egyik legbátrabb és legelőremutatóbb anyag, amit eddig hallgathattam. Mindenkinek ajánlom ezt a zenei utazást!
A Fonónál az album itt érhető el »»