Fonó Budai Zeneház

Ahol a jazz és a népzene összeér

2022. március 16. 15:36 - Fonó Budai Zeneház

Kedvcsináló az Ég alatti 5 és a Rézeleje Fanfárosok pénteki koncertjeihez

Villáminterjúnkban Udvardi Marci zenész mesélt a március 18-i Fonó Duplázóról, ahol két kiváló zenekar, a Rézeleje Fanfárosok és az Ég alatti 5 fogja szolgáltatni a muzsikát.

Mik a két zenekar közötti fő különbségek?

Mindkettőben ott vagyok mint alapító, s mint zenekarvezető. Vannak még zenekaraim, azokat is a sajátomnak érzem, de ez a kettő a saját gyermek. Más a stílus. Az Ég alatti Quintett egy jazz zenekar. Van egy csomó szellemi előd, akiknek a munkássága inspirál minket, de főleg saját számokat játszunk. Igyekszünk egy saját hangzást létrehozni.

psx_20220129_192127.jpg

Ehhez képest a Rézeleje egyértelműen népzenei alapokon nyugszik.

Igen, főleg moldvain. Leginkább a moldvai táncdallamokat ismerjük, de vannak kedvelt balkán dallamaink is. Heten vagyunk már a zenekarban, és mindenki máshogy kapcsolódik a zenéhez. Mindenki bedob egy-egy népzenei dallamot, amit hallott, és azokat dolgozzuk föl.

Most az Ég alattihoz fog csatlakozni egy vendégetek. Általa az is egy népzenei ihletettségű műsor lesz.

Ezen a műsoron kívül is a tagoknak külön-külön fontos a népzene. A dobosunk a Dresch Quartettben volt több évtizedig. A fia a Dresch Quartetten nőtt fel. A szaxofonosunk szintén nagyon szereti a népzenei töltetű dolgokat, én meg régóta imádom ezt a kultúrát. Ha írok zenét, akkor hagyom, hogy egy kicsit átlengje a népzene. Vendégünk, Ségercz Ferenc is hoz témákat, és én is külön erre az alkalomra olyan népzenei anyagokkal készültem, amiket kifejezetten erre a zenekarra hangszereltem. De van olyan számunk, amit eddig is játszottunk, viszont beleillik ebbe a műsorba.

psx_20220224_173800.jpg

Gyerekkorból hozod ezt a műfajt?

Igen. Ahogy megyek előre az időben, az életem minden területén egyre régebbi dolgok köszönnek vissza. A fő inspirációim a legrégebbi zenei élményeimből jönnek. Ezt a Fonónak is köszönhetem, mert ide jártam iskolába, két sarokra a háztól. Tündik Tamás tanított nekünk néptáncot itt, ő mesélt nekem először a csángókról. El is hozta egy gyimesi barátját, Tímár Viktort aki furulyázott nekünk. Ez volt az első testközeli népzenei élményem, a családomban pedig mindenki táncos volt. Ezek jönnek most a felszínre. Jazzt is kiskoromban hallottam először. A szüleimnek volt egy nagy CD gyűjteménye.

Mire számítsunk a koncerten?

Bulira készülünk a Rézelejével. Ez az est egy jó találkozási felület, hogy a népzenét és a jazz zenét kedvelő egy helyütt időzzön. Szerintem nagyon sok átadnivalója van egymásnak egy nép- és egy jazz zenésznek. Az este első fele koncert lesz, a második fele pedig táncház, buli.

 

Fotó: Turcsányi Zita

Interjú: Vörös Eszter

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fonoblog.blog.hu/api/trackback/id/tr7217781782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása