Nemrég ünnepelte a Fonó harmincadik születésnapját. Kiváló alkalom ez arra, hogy néhány kultikus zenei kiadványt “leporoljunk”, újrahallgassunk. Szerencsére akad bőven korszakalkotó lemez a “fonós” korongok között. Kiadványaik nagy része teljesen kortalan és mindig aktuális, sőt mint a jó borok, idővel még kellemesebb élményt nyújtanak. Ezért is gondoltam arra, hogy újra fel kellene hívni rájuk a figyelmet. Egyik nagy kedvencem a Cimbaliband TransBalkan Express c. műve. Erre az anyagra esett elsőként a választásom.
2007-ben bombaként robbant be a Cimbaliband a köztudatba. Nagy kérdés volt, hogyan fog reagálni a világzenei közönség erre a bátor muzsikára, amivel akkoriban elő rukkoltak. Azóta tudjuk, hogy Unger Balázs és társai neve garancia az igényes, sajátos, időtálló produkcióra. Előtte Balogh Kálmán Gipsy Cimbalom Bandjétől hallottam balkáni dallamokat cimbalmon. Balázs, azt gondolom, a legjobbkor érzett rá arra, hogy hangszerében óriási lehetőségek vannak. Főleg, ha valaki ilyen színvonalon űzi, mint ő. Tágíthatja a stílus határokat, kis túlzással (de lehet, hogy nem is túlzás), megreformálhatja a cimbalommuzsikát. Saját zenei világot teremthet.
Ezt a hangszert viszonylag kevesen ismerik, használják a világban, ahhoz képest, hogy mekkora lehetőségeket rejt, milyen jól adaptálható bármilyen zenei stílushoz. Azóta már szinte minden stílusú muzsikában egyre nagyobb teret hódít magának a sokak által kedvelt zeneszerszám itthon és a nagyvilágban. Unger Balázsnak ebben vitathatatlanul komoly érdemei vannak.
A kétezres évek elején élte fénykorát a balkáni muzsika. Boban Markovicék, a Taraf de Haiidouks, a Nadara, a Kal (keressetek rá a zenekarokra!) ellenállhatatlan, energikus dallamai sokak kedvencei lettek és ösztönöztek arra, hogy hasonlóval próbálkozzanak itthon is. Születtek újabb és újabb produkciók, fúziók, próbálkozások. Vegyes sikerrel és élettartammal. Miért volt korszakalkotó szerintem, számomra közöttük éppen a Cimbaliband TransBalkan Express c. kiadványa? A lemezen a másik vezető hangszer a harmonika, melyet Agatics Krunoszláv szólaltat meg. Ő megkerülhetetlen alakja azóta is a magyarországi balkáni muzsikálásnak. Egy jó balkáni hangulatú lemez harmonika nélkül nehezen elképzelhető. A két hangszer nagyon érdekesen szól együtt és nagyon jól kiegészítik egymást, szemléltetve, hogy szinte bármely hangszerek jól vegyíthetőek. Az együttesben természetesen mind válogatott zenészek, énekesek szerepeltek ekkor (és azóta is), még Pál István “Szalonna” is állandó közreműködő volt eme produkcióban. A válogatott társaságon kívül, azt gondolom a stílus, a díszítések, ritmusok ismerete és a megfelelő dallamok, számok kiválasztása és ízléses feldolgozása, tálalása volt a titok. Volt itt minden. A dalokat általában gyors tempó, pörgő ritmusok jellemzik, de egy-két szerzemény hagy nekünk egy szusszanásnyi lassítást, hogy aztán újra felgyorsuljunk a dallamok szárnyán. Igazi balkáni utazásra hívnak bennünket Unger Balázs és zenésztársai. Teljesen autentikusan tesznek le az asztalra bármilyen dallamot. Legyen az egy román melódia, egy szerb kóló, vagy természetesen egy magyar népdal átdolgozása.
2025 szeptemberében a Fonó, a közönség szavazatai alapján a Cimbalibandet világzenei díjjal jutalmazta. Azt hiszem a legjobbkor, a legjobb helyre került a díj, olyanoknak, akik ezt tényleg megérdemlik. Ha nem ismeritek eddigi munkásságukat, hallgassátok meg lemezeiket, menjetek el egy koncertjükre, és megértitek miért mondom ezt. Jó zenehallgatást Mindenkinek, a Cimbalibandnek pedig további sok sikert! Megérte 2007-ben tizennyolcra lapot kérni!
Hallgasd meg a Spotify-on itt »»