Fonó Budai Zeneház

Nem vagyok egy online gyerek

2020. június 19. 15:32 - Fonó Budai Zeneház

Tóth Viktorral Hegedűs Anna beszélgetett 

 Látom a háttérben, fantasztikus helyen vagy! Merre?

Szia Anna, sziasztok! Most két és fél hónapja a határ közelében, Dél-Magyarországon a kis tanyámon, ahol gyakorolni szoktam, most pedig itt élek.

Csodálatos hely. Ott muzsikálsz, kint a természetben?

Itt van a barátnőm is, és hogy ő ne őrüljön meg az egész napos szaxofonozástól, a nyolcórás gyakorlástól, ezért a réteken fújok két és fél hónapja. Az időjárásjelentés hálózata is tudna alkalmazni, mert folyamatosan figyelem az időjárás változását, kint állok a réten, nagyon élvezem, csak az esős napok és a szél nem a kedvenceim.

Lehet, hogy lesz majd egy réti, erdei lemez?

Minden lemezemben van egy kis erdő, mező, folyó, de persze születnek új dallamok. Épp a napokban írtam egyet, ami majd biztos meg fog jelenni valahol. Tele vagyunk baglyokkal akiknek van egy esti énekük, na ezt most átköltözött a szaxofonomra.

Zenésztársak hiányában a baglyokkal muzsikálsz!

A zenésztársaim most a baglyok és madarak. Már 15 éve gyakorlok ezen a helyen. Telente szoktam egy egyhónapos elvonulást tartani, de az mindig egy bezárkózós munka. Most ez teljesen megváltozott, sok időt vagyok kint. Hihetetlen élmény volt a madarak tavaszi röptét figyelni, a bíbicek tánca csodálatos volt, a fülemüle, amikor megjött, a sárgarigó, a gólyák folyamatosan itt vannak, szóval nagyon inspiratív a környezet és van lehetősége az embernek, hogy – miközben locsolja a kis veteményesét – figyelje ezeket a madarakat is.

Akkor neked alapvetően pozitívan telt, érzem, hogy tele vagy energiával!

Nagyon kell törekednünk a mai világban, hogy pozitívnak érezzük ezeket a történéseket és ezen tényleg nagyon dolgozom mindenféle belső gyakorlattal is. Nagyon nehéz, de meg kell értenünk, hogy ez van és akkor tudunk ebből a helyzetből jól kijönni, hogyha asszisztálunk ehhez, beleállunk, ...hogyha élvezem, hogy nyolc órája fújok egy réten és mekkora áldás, hogy nem egy betondzsungelben kell csinálnom, szóval próbálom elfogadni és használni a lehetőséget, ami van.

Miket ültettél a veteményesedbe?

Egy kicsit füves emberré váltam, aminek nincs köze a marihuánához (nevet), de a tárkonyhoz, leveles zöldségekhez, spenóthoz annál inkább. Az erdőben is gyűjtöttem különböző zöld növényeket. Nekem ezek a zöld növények olyanok, mint másnak a hús: muszáj salátákat ennem. Hogy jól tudjam felhasználni ezeket az erdei növényeket is, másfajta gondolkodást kellett kifejleszteni, meg kellett tanulni, hogy a kiserdőben a turbolya-, a tyúkhúr-, vagy a pitypangsaláta, hogyan tud szerepelni az étlapon.

Koncertfelvételeidet is lehetett látni a napokban Facebookon.

Ebben az új sorozatban olyan koncertfelvételeket publikáltunk, amik soha nem voltak előtte hallhatók, meglevő zenei pillanatot adok közre. Ezzel szeretettem volna segíteni azoknak, akiknek hiányoznak a koncertek. Sokat dolgoztam vele, filmvágás, hang stb., ezeket regisztrációval lehetett megnézni.

Most pedig elindult egy online workshopom, amivel a tanítványaimnak szeretnék segíteni, hogy dolgozzunk így is együtt, mert nagyon nehéz ez a távolság. Megpróbálom tehát ezt az online világot, ami nem az enyém, ettől nagyon szenvedek, de együtt kell működnünk, hogy megoldást találjunk erre a helyzetre.

Az online workshopra ki és hol regisztrálhat?

Facebookon megy a workshop, minden csütörtökön. A jelentkezéshez nekem kell egy Messenger üzenetet küldeni, ezután tud majd belépni a workshopra.

Említetted hogy szenvedsz az online világtól. A ti műfajotokban különösen fontos a másik, a zenésztárs. Hogyan tudtok egymásnak segíteni ebben a helyzetben?

Beszélgetünk, beszélgetünk. Vicces volt, Orbán Gyuri (Orbán György, bőgős) kollégám, aki több híres formációban szerepel, írta, hogy mit szólnék hozzá, ha online jammelnénk. Mondtam neki, hogy, Gyuri, legszívesebben egész életemben veled muzsikálnék, de online nem tudok. Az én muzsikámban és az én emberi kommunikációmban nagyon fontos, hogy személyes dolog legyen, az zenémnek szerves része a közönség és magamutogatónak érezném, ha egy online videót osztanék meg magamról, mert akkor hol vagytok ti? Én inkább kivárom, azt a pillanatot, amikor egy térben ismét ezek az aurák találkozhatnak.

Nagyon flexibilis a muzsikám. Én nem úgy megyek egy koncertre, hogy nyomom az én anyagomat, hanem minden pillanatban el tudunk kanyarodni, attól függően, hogy ti, hallgatók, szervezők, a hely, az időjárás, a Jóisten gondolatai, hogyan befolyásolják azt a pillanatot. Úgyhogy, nem vagyok egy online gyerek...

Praktikusan hogyan vészeled át ezt az időszakot? Gondolom, rengeteg koncertedet lemondták.

Valóban sokat beszélgetünk a szellemi létezésről, de mi van az anyagi világban való létezésünkkel? Szerintem nekünk zenészeknek és kultúrával foglalkozó embereknek kéne segítenünk abban az embereknek, hogy megértsék, mekkora áldozatot hoz a művész egy-egy anyagért. Mennyit próbált, mennyi időt, munkát tett bele, hány év kellett ahhoz, amíg eljutott odáig, hogy egy kiadó megjelenteti a zenéjét, stb. Most nagyon nehéz zenésznek lenni, hiszen nincsen munkánk, kiadásunk pedig van. Szégyenteljes erről beszélni, de szerintem kell. Szükség van arra is, hogy fölébredjen bennünk, hallgatókban, az az igény, hogy ha megnéztem egy videót és tetszett, akkor támogassam a művészt, aki készítette, hiszen a jegyet is megvettem volna a koncertre. Vannak országok, ahol ez sokkal jobban működik, itthon még nem szoktunk hozzá.

New Orleansban például, ahol a legjobb zenészeket hallgattam, a színpad szélén ki volt téve egy dobozka, ahová a közönség támogatást fizethetett nekik. Én arra sarkallom a hallgatóságot, hogy ha valami tetszik, segítsenek a muzsikusoknak, költőknek, íróknak, színészeknek.

A másik pedig az állami támogatás, ami nagyon fontos. A szellemi energia most növekszik, mindenki dolgozik új ötleteken, kényszerű alkotói szabadságon van, csak a helyzet miatt ezt most még nem lehet forintra váltani. Fontos, hogy mindenki aki értékeset alkot, kapjon állami támogatást, hiszen lemezt kiadni például enélkül nem lehet.

Te sokat jársz külföldre zenélni, ami most – gondolom- nagyon megnehezedik? Meddig látsz most előre?

A koncertjeimnek több mint a fele zajlik normálisan külföldön, több ismert nemzetközi csapatban játszom, akikkel rendszerint nagy fesztiválokon játszunk együtt. Ezeket most mind lemondták. Piotr Wojtasik trombitás amerikai-lengyel csapatában játszom, áprilisban lett volna fellépésünk, amit áttettek októberre, de most ezt is lemondták, nem merik megtartani. Szerintem senki nem tudja, mi fog történni, úgyhogy én ezt elengedtem, megyek a pipacsföldre, írom a számokat, szeretnék majd új lemezt... nem tudom mikor tud megvalósulni....

Viktor weboldala: www.tothviktor.hu

Részlet a Tóth Viktor Tercett 2017-es nyilvános lemezfelvételéből, amely a Fonóban került rögzítésre: 
https://www.youtube.com/watch?v=JGJvbDkhGBM

A lemez elérhető a Fonó webboltjában: http://webbolt.fono.hu/tothviktortercett.butinside

Tóth Viktorral két koncertet is terveztünk tavaszra (március 12-én a Tóth Viktor Tercett játszott volna a Fonóban, április 9-én pedig Viktor "Könnyen érthető jazz" című koncert-beszélgetése került volna megrendezésre. Terveink és reményeink szerint a két programot ősszel pótoljuk, az időpontok egyelőre még egyeztetés alatt vannak.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fonoblog.blog.hu/api/trackback/id/tr7815903164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása