A Fonó Tavasz programsorozat egy első alkalommal létrejövő duókoncertet mutat be. A Fonó Budai Zeneház a járvány időszakában is igyekszik unikális programokat szervezni, most a két nyitott gondolkodású művész, a szabad zene mesterei, tanárai találnak egymásra.
Geröly Tamás Kőszegen született 1954-ben. Zenekarai a Masina Jazzcsoport Grencsó Istvánnal, Szabados György MAKUZ-a, Szabados Trió, Dresch Quartet, Tatros, Dél-Alföldi Szaxofon együttes, Geröly Trió és a legfiatalabb a zzaJ.H Quartet. De játszott Juhász Zoltánal, Berecz Andrással, a Rohoncz Folkműhellyel és rengeteg világsztárral is. Partnere volt többek között Peter Kowald, Roscoe Mitchell, Marylin Mazur, Johannes Bauer, Aki Takase. A pedagógusként is nagyon népszerű Geröly Tamás 2008 óta a Bartók Béla Zeneművészeti Konzervatórium jazzdob- és ritmusimprovizáció tanára. Különleges szakmai tudására jellemző, hogy a már abban az időben is befutott, jelenleg a világ egyik legsikeresebb jazzdobosa, Borlay Gergő is vett tőle kölünórákat.
A generációnyi idővel fiatalabb kiváló szaxofonos, Tóth Viktor is saját útját járó, hiteles, személyes hangú zenész. Építi a hidat a jazz és a népzene között – földrajzilag távoli, de lélekben közös zenei kincseket szintetizálva – kompozícióival, a Fonó kiadásában megjelenő albumaival. Saját zenekarai a Tóth Viktor Tercett, az Arura Trió, a Road Six Sax és a Bird Food Market. Külföldi partnerei voltak többek között Hamid Drake, Garreth Williams, Piotr Woitasik, John Bettsch, Michal Baranski. Jelentős életműve során sokat játszott, tanított a világ különböző pontjain Indiától Amerikán át Erdély városaiban is. A jazz színes világa mellett nagy tisztelője az erdélyi, gyimesi, moldvai zenéknek, balladáknak. Tóth Viktor saját zenei világa a klasszikus indiai zene, a magyar népzene mélyrétegei és a jazz, a klasszikus zene nagymestereinek hagyományaiból épül. De munkáiba beépülnek a kortárs zene és napjaink populáris zenéinek értékei is. Mindkettőjük egyfajta totális zeneiséget képviselnek, a természet, a világmindenség és a lélek erőit mozgósítják a zenei alkotás folyamán. Révülés, mágikus utazás részesévé válik a zenész és a hallgató, akár a katarzis lehetőségének megélésével. A zene valós idejű születése, a zenészek számára is meglepetésként létrejövő pillanatnyi csodák, testi-lelki újjászületés részese lehet a hallgató.
Ez az ütőhangszeres-fúvós kettős hatásában és komplexitásában John Coltrane és Rashied Ali duólemezét is felidézi, az Interstellar Space című albumot. John Coltrane utolsó stúdiófelvétele két letisztult zenei világú művész, szaxofonos és dobos közös alkotása. Az a lemez is spirituális töltetű és kozmikus látásmódú, mint Geröly Tamás és Tóth Viktor koncertje. Az indiai tambura szitárszerű hangforrásából induló szabadzenei folyam éteri csendek, csengőhangok és gyönyörű, mélyhangú dobszólók, moldvai dallamok és afrikai ritmusok egymásba fonódó hangszőttesét hozza létre. Csodálatosan komponált melódiák és az őserdők, havasok zajai bukkannak fel és adnak szárnyakat a hallgatónak a két zseniális zenész ajándékaként. Csodálatos égi hangok, madárénekként megszólaló különböző furulyák, Tóth Viktor fényes, himnikus melódiái, Geröly Tamás összetett ritmus- és hangkölteményei sodorják a nézőt, hallgatót zenéjük hullámverésén. Ritka csodának lehetünk tanúi, nagyon sok mindennek kell együtt állnia ahhoz, hogy ilyen pillanatok, összjátékok, lélektáncok létrejöhessenek. De a két bölcs muzsikus hangszeres tudása, személyisége lehetővé tette megszületését. Köszönet a rendkívüli koncertért, a tökéletes hang- és képminőségért a Fonó járvány alatt is helytálló stábjának.
Fotó és szöveg: Barcsik Géza